Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Helgen slut :(

Av Cecilia - 7 februari 2010 15:31

Men det har varit en fullspäckad helg och vi har fått gjort massor. I fredags var vi en runda på Ikea, Wilma tyckte det var kul en halvtimme sedan tyckte hon vi kunde åka hem. Men hon var rätt duktig faktiskt.

I går var det 30 års fest. Men innan dessa kom farmor och kusinen och hälsade på. Wilma lekte och lekte och var helt slut när de åkte hem  Jag passade på och åka ner till Vellingeblomman en snabb runda innan de kom, för de hade hunddag där nere och Yrsa hundpsykolog var där nere. Så jag tänkte jag åker ner med Douglas, dels för miljöträning och sen höra vad hon säger. Hon hade många kloka kommentarer. En sak som verkligen fasnade hos mig var att när man ska klicka bort ofog så är det en 30 sekunders regel som gäller. Dvs. Om man klickar direkt efter att de har skällt och blivit tysta, så klickar man egentligen ofoget eftersom de gör det för att få uppmärksamhet antingen i positiv form eller negativform. 30 sekundersreglen går ut på att man inte klickar från hunden varit tyst eller låtit bli ofoget i 30 sekunder. För då klickas det rätta beteendet. Och jag har ju aldrig tänkt att Douglas är så smart och sätter det i system för att få uppmärksamhet av något slag. Jag har aldrig heller haft en tanke på att jag klickar fel beteende på detta viset. Men meningen är ju att man ska lära sig nya saker och det gjorde jag. Sedan tyckte hon att när han skällde skulle jag sätta honom mellan mina ben utan att klämma fast honom bara så han hade kroppskontakt, där fick han sitta tills han lugnade sig. Fungerade utmärkt där inne.....alldeles för bra han sa inte ett ljud efter när vi gick ut. Men väl ute slog det tyvärr över igen och då kunde jag inte bryta det helt......men det kanske kommer. Jag fick även tips att göra saker svårare för honom för att han skulle välja att jobba istället. Så lite tips fick jag så nu ska vi jobba på det och se om vi får någon förbättring.

Idag har vi haft spår dag. Mina kursare fick lägga buljongspår, tanken var pankaks spår också men det var för mycket snö. Sedan fick de leka kurra gömma med sin matte. En anna höll och matte gömde sig  och så letade dom upp dom. Efter det jobbade vi med inkallning i spårlina och sen var tyvärr tiden slut. Går fort när man har roligt.

Killarna kom med mamma och pappa så Douglas fick 2 spår och Bex ett + ett uppletande av husse. Douglas fixar inte riktigt det, han går upp för mycket i varv.

Ha en trevlig vecka alla!!

 
 
Cathrine

Cathrine

7 februari 2010 18:15

Gott att få tips! Det finns ju tyvärr sällan en fungerande lösning utan flera som fungerar tillsammans. De är smarta de 4 benta till att lära sig kedjor. Det gäller att vara mer än vaken när man tränar hund =)
Lycka till!

http://www.freewebs.com/bayliezochniilaz/index.htm

 
Ragnhild B

Ragnhild B

7 februari 2010 21:05

Interessant hvordan du trener dine hunder med klikker. Jeg kommer nok til å følge litt med på hva du gjør,- her kan jeg nok finne inspirasjon. Har trent litt klikker med Emma, men mer sporadisk. Ellers har vi trent en del hverdagslydighet, og i høst begynte vi med rallylydighet. Det syntes både hun og jeg var ganske gøy.

Det blir nok ingen paring på denne siden av sommeren, men vi tenker langsiktig! Takk for at du stiller gutta dine til rådighet! Vi følger med. Jeg tenker at bortsett fra at hundene skal ha gode linjer og god helse og et trivelig gemytt, er det også interessant om de har vist seg dyktige i en eller annen hundesport eller på et bruksområde, o det ser jo sånn ut med dine! Hyggelig at du syns Emma så fin ut!

http://emma-birka.blogspot.com

 
Anki, Rut & Kanel

Anki, Rut & Kanel

8 februari 2010 20:45

You are a very busy woman! :D Det där med 30 sekunders regeln har jag inte heller hört tidigare, men jag har råkat ut för något liknande, där jag belönade fel beteende. Min dtr Mikan var med mig och talade om vad jag eg klickade för. Det var nämligen så att Rut fattade lite agg mot modell stora hundar (Grand danois & den storleken), så jag började att klicka henne när hon slutade att skälla och vände uppmärksamheten mot mig. Klick & godis, sen skällde hon igen en stund, avbröt och tittade på mig så då klickade jag ju så klart igen. Min tanle var att jag belönade kontakten, medans Mikan i princip ordagrannt sa ." Men mamma! Du belönar ju att hon skäller på hunden!" Nä tyckte jag, jag belönar kontakten med mig. "Nä, för hon skäller ju och vänder sig om och frågar, Var jag duktig nu? Och då svarar du att det var hon!" Då insåg jag att Rut trodde hon blev belönad för hela kedjan, inte för fokuseringen enbart..... Så så kan det gå. Hon har slutat, så det gick över iaf när jag slutade belöna fel *skrattar*
Hur gick det för Wilma att bli passad över natten?
Vad är pannkaks spår?
Tycker ni gör roliga saker i gruppen :D

http://www.worspredd.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 28 maj 2014 12:55

Ja det har varit dåligt med strukturen på träningspassen under en tid. Men nu är det paus i tävlandet så nu får jag strukturera upp vår träning om vi ska komma någon stanns. Douglas är nu i 2:an i agility i båda klasserna så nu behöver vi mer speed. ...

Av Cecilia - 13 april 2014 21:32

Men lite uppdatering får vi väl ha. Kommer väl att bli mer nu när tävlingssäsongen är igång igen. Agilitysäsongen började idag   Jag och Douglas jagar ju de sista pinnarna i agility och gjorde även förra säsongen. Men idag hade vi marginalerna på v...

Av Cecilia - 16 februari 2014 19:46

Äntligen barmark och mjukt så vi kunde få ner hindren i marken. Har varit ett långt uppehåll. Men idag körde vi en liten mini bana med några fäller. Douglas gjorde det riktigt bra, ett missförstånd blev då jag gjorde ett onödigt bakombyte annars var ...

Av Cecilia - 6 februari 2014 21:01

Oj det var super längesedan jag bloggade = längesedan jag tränade. I dag har vi tränat inne, har börjat shapa in ett nytt beetende på båda killarna att ligga med huvudet i knäet, på armen eller någon annan stanns på kroppen. Det gick super bra de tog...

Av Cecilia - 21 december 2013 19:27

Idag har jag och killarna haft ett agilitypass med Catarina och Mikaela. Lite hoppteknink både rakt och böjt spår, gick super bra. Slalom i bermuda trianglen, Douglas hade fart i högervarv men lite långsammare i vänster varv. Sen jobbade vi i kombina...

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards