Alla inlägg under februari 2010

Av Cecilia - 16 februari 2010 20:05

I dag gick Douglas överlag mycket bra på kursen. Han gick upp i varv när vi blandade oss med andra gruppen men det gick snabbare över. Idag jobbade vi nämligen med möten, större grupper, kontakt och avstånds belöning. Under en viss tid av lektionen fick jag ta av mig godis och klicker för att se hur han reagerade och bara använda min röst och kropp som beröm. För klicker har så stor förväntan som lätt kan slå över. Ja han blev tystare och lugnare men också lite vekare för han tyckte situationen i sig var konstig. Men blanda klicker och inte kan kanske vara bra värt ett försök, när förväntningarna bli för höga och han går upp i varv.

Nu ska jag snart ha telefon möte ang. årsmötet i SLK.


Av Cecilia - 16 februari 2010 15:20

Ja det var ju träning först förståss  

  Nu börjar lillkillen se mer manlig ut.   Viskar öma kärleksord i Nelens öra! Undrar vem som får henne på fall?   Bex i väntan på ett komando.   Full fart   Till och med lapphundar kan bli trötta av lek i snö.

Att springa efter en snygging tar på krafterna....  

Alla foto är tagna av Anki, tack för de fina korten!

Av Cecilia - 15 februari 2010 19:44

Ja då fick vi äntligen till det, att hitta en dag och träna ihopa. Vi började med Douglas. Med honom jobbade jag på läggande under gång och inkallning. Läggande under gång gick över förväntan. Nu måste jag bara dela upp det så jag kan shapa ligga kvar så jag slipper lägga ett dubbel kommando när jag går ifrån. Men det går framåt  Inkallning har vi nu börjat med ingångarna för farten finns nu. Super roligt och träna med Anki eftersom vi har lika synätt fick lite nya tankar om saker och ting och det är alltid kul och det är så nyttigt att bolla och få nya infallsvinklar.

Bex jobbade vi på rutan. Jag backade igen och försökte shapa in med hjälp av Anki och en target. Men när tageten minskade och försvann blev han passiv och fruktansvärt frustrerad när han inte fick någon hjälp. För det är ju tyvärr så att innan jag började med klicker träning och tänket som klicker har så hjälpte jag honom väldigt mycket och det finns kvar till viss del. Han är ju en rätt bekväm hund   Men det var roligt och träna på ett lite nyare sätt och det hjälpte mycket att vi var 2 när vi jobbade.

Sist ut var Kanel. Anki och Kanel jobbade på rutan, fjärren och lite linförighet. Jag försökte ge lite tips och funderingar, hoppas några var till nytta.

Efter träningen belv det efterlängtad lek. Leken höll i tills Bex blev lite trött sen blev han super kär och blev super dryg, stakars Nelen  Jag hoppas jag får lite kort från dagen av Anki sen så får ni se.

Nu har jag 2 väldigt trötta och nöjda hundar. Tack Anki för en trevlig tränings stund, det hoppas jag vi kan göra om.

Imorgon är det kurs igen för Douglas.

Av Cecilia - 14 februari 2010 19:46

Idag har vi varit på Storegård och tränat Rallylydnad, egentligen skulle det varit spår men skogarna är fulla med snö så det blev annat. Jag hade båda hundarna med mig. Douglas fick träna först eftersom det är hans kurs, tills han blev trött sedan fick Bex jobba lite. Rallylydnad är ju inte riktigt min grej men jag tycker det är nyttigt att prova lite då och då. Douglas gick helt klart bäst, mindre skall och mer fokus vilket är super kul. Nog kom det skall men inte så mycket och ofta. Bex gick bäst när vi jobbade med avstånds belöningar. Då jobbade vi fotposition och fjärrdirigering sitt och ligg. Detta gjorde han riktigt bra. Rallylydnaden blir han rätt förvirrad och ganska passiv.

Igår var Wilma och tittade på djuren i djuraffären. En papegoja som snackade med henne och kaniner som hoppade runt och fiskar. Hon var väldigt nöjd och tyckte det var jätte kul. Sedan fick hon göra sin fika debut på Espressohouse. Hon fikade på majskrokar och vatten och satt i soffan och vinkade på folk som gick utanför. Super söt! Hon fick även en liten tur med pulkan efter Bex.

Imorgon har jag och Anki med Kanel äntligen hittat en dag och träna ihopa. Så mormor kommer till Wilma. Ska bli super kul och träna ihopa, vi har mycket samma tänk så det är kul och diskutera och prata.


Av Cecilia - 11 februari 2010 21:30

 Ja veckorna bara springer iväg. I dag har vi varit på 10mån kontroll med läkarkoll. Allt så bra ut så hon fick ok i protokollet  I morse lekte Wilma och Douglas en ny lek som var väldigt uppskattad av båda. Wilma tog hans kampleksak och gick och gömde den sedan skulle Douglas leta upp den. Han var super glad när han väl hittade den.

Efter vi varit på kontroll åkte vi till gammelmormor och morfar för och äta lunch. Mormors goda köttbullar, ingen kan göra så goda köttbullar som hon! Här sitter Wilma och min morfar och läser tidningen ihopa.

Nu i kväll har jag haft kurs, det gick bra men många tikar i löp nu och några som skulle jobba så vi var bara 6 st.  Men de tränade på bra idag klickade vi in handen som target och började på lite cirkuskonster och ingångar. Sedan hade vi lite vardagslydnad med möte hälsning och sitt ligg kvar och inkallning. Innan kursen tränade jag och Bex lite på rutan, vi tränade farten in idag så jag hade en rätt stor taget i mitten och klickade bara farten och glädjen in. Sedan hade vi även katt träning. Nu kan katten vara en halvmeter ifrån honom och jag kan klappa katten  Så snart är den sidan om honom, men han är inte helt bekväm i situationen men mycket bättre än första gången.

Av Cecilia - 9 februari 2010 20:54

Att träna hund är att utvecklas hela tiden. I dag har jag kommit underfull med att min lilla Douglas nog är smartare än vad jag trott. Mycket av hans skällande är som han själv kedjat ihopa för att få belöning och frustration att uppgifterna är för enkla. Bex kan man lätt höra skillnad på skallen men inte hos Douglas där av har jag nog missat en del. Men det är ju inte för sent att rätta till det  Det tog 2 klick innan han kedjat ihopa, ligg på filten säg vov lite diskret, vänta lite belöning kommer. Dvs. nu måste jag var super noga med vad jag berömmer och vara observant på beteende som kommer fram. Det var stor skillnad idag då vi gjorde svårare uppgifter när han behövde tänka till, då glömde han av att de andra hundarna skällde. Så nu är min lilla söta bebis inte bebis längre nu ska vi öka kraven lite på träning och se vad som händer. Han är ju super snabb och ta nya grejor så nu gäller det att tänka om lite. Från att vara katastrofalt från början slutade träningen riktigt bra, vilket var skönt.

Nu är killarna + Selma anmälda till Malmö, nu hoppas vi innerligt att inte dom går samtidigt.

Av Cecilia - 7 februari 2010 15:31

Men det har varit en fullspäckad helg och vi har fått gjort massor. I fredags var vi en runda på Ikea, Wilma tyckte det var kul en halvtimme sedan tyckte hon vi kunde åka hem. Men hon var rätt duktig faktiskt.

I går var det 30 års fest. Men innan dessa kom farmor och kusinen och hälsade på. Wilma lekte och lekte och var helt slut när de åkte hem  Jag passade på och åka ner till Vellingeblomman en snabb runda innan de kom, för de hade hunddag där nere och Yrsa hundpsykolog var där nere. Så jag tänkte jag åker ner med Douglas, dels för miljöträning och sen höra vad hon säger. Hon hade många kloka kommentarer. En sak som verkligen fasnade hos mig var att när man ska klicka bort ofog så är det en 30 sekunders regel som gäller. Dvs. Om man klickar direkt efter att de har skällt och blivit tysta, så klickar man egentligen ofoget eftersom de gör det för att få uppmärksamhet antingen i positiv form eller negativform. 30 sekundersreglen går ut på att man inte klickar från hunden varit tyst eller låtit bli ofoget i 30 sekunder. För då klickas det rätta beteendet. Och jag har ju aldrig tänkt att Douglas är så smart och sätter det i system för att få uppmärksamhet av något slag. Jag har aldrig heller haft en tanke på att jag klickar fel beteende på detta viset. Men meningen är ju att man ska lära sig nya saker och det gjorde jag. Sedan tyckte hon att när han skällde skulle jag sätta honom mellan mina ben utan att klämma fast honom bara så han hade kroppskontakt, där fick han sitta tills han lugnade sig. Fungerade utmärkt där inne.....alldeles för bra han sa inte ett ljud efter när vi gick ut. Men väl ute slog det tyvärr över igen och då kunde jag inte bryta det helt......men det kanske kommer. Jag fick även tips att göra saker svårare för honom för att han skulle välja att jobba istället. Så lite tips fick jag så nu ska vi jobba på det och se om vi får någon förbättring.

Idag har vi haft spår dag. Mina kursare fick lägga buljongspår, tanken var pankaks spår också men det var för mycket snö. Sedan fick de leka kurra gömma med sin matte. En anna höll och matte gömde sig  och så letade dom upp dom. Efter det jobbade vi med inkallning i spårlina och sen var tyvärr tiden slut. Går fort när man har roligt.

Killarna kom med mamma och pappa så Douglas fick 2 spår och Bex ett + ett uppletande av husse. Douglas fixar inte riktigt det, han går upp för mycket i varv.

Ha en trevlig vecka alla!!

Av Cecilia - 5 februari 2010 20:19

Så jag kunde köra kurs i går. På schemat igår stod rallylydnad, varken min eller Bex favorit men allt kan ju inte vara super roligt. Anser att en aktiveringskurs ska ge många olika alternativ till aktivering så var och en kan hitta sina favoriter. Men jag hade byggt upp 4 stationer med 3-4 skyltar på varje som de fick träna på. Tog nästan hela lektionen resterande hade vi lite vardagslydnad. Bex och jag visade först, visst tycker han det är kul men inte lika mycket som konster och trix  Efter kursen hade Bex och jag katt träning. I stallet finns en liten söt katt som inte alls är hundrädd men väldigt duktig på och känna av om hunden är ok och hälsa på. Bex är av den sorten som hon anser man inte ska hälsa på, men gärna gå med 1 1/2 meters mellanrum så Bex inte vet var han ska bli av. Men igår var katten nej och ja han fixade det fullt ut fast katten gick runt honom medan jag sopade stallgången. Så stolt över min underbara kille. Nog så nyttig träning.

Idag har jag tränat Douglas i trädgården delar av lydnadsmomenten och han gick verkligen som en klocka idag. Han har ju haft en liten down period nu med bomull i öronen, vov. Men skit vad bra det gick idag. Vi behövde verkligen det för att stärka våra band igen. Grubblar väldigt mycket över hans små vov som kommer emellanåt utan någon specifik anledning. Bex fick också träna lite, runda ett träd, delar av inkallning med ställand och delar av fjärdirigering, han var inte lika laddad som Douglas men gick ändå rätt bra. Sedan fick Bex dra Wilma en bit med pulkan hem efter promenaden och det gör han super och lill tjejen bara myser.

Imorgon ska Wilma och killarna sova hos min mamma för vi ska på 30 års fest. Ja jag är väl inte helt övertygad om att det är en bra ideé men Andy säger att jag är tramsig. Så ja hon ska sova borta för första gången i sitt liv......och hennes mamma tycker det är super jobbigt   

På söndag är det dags för spårdag för min aktiveringsgrupp. Får se hur mycket spår vi kan göra i snön. Annars får vi ha mer sakuppletande och människo uppletande.

Vi väntar och väntar på att Nova ska börja löpa, men nä hon tänker nog vänta till snön försvunnit.

Ha en underbar helg alla!!! 

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards