Direktlänk till inlägg 24 mars 2010

En lyckad agilityträning

Av Cecilia - 24 mars 2010 08:05

Ja man ska lita på sin känsla och göra som man tänkt först. Min plan var att köra Douglas i pausen och lite på den sista delen av lektionen och Bex resten. Sedan ändrade jag mig i sista sekund och fick för mig att börja med Douglas. Vilket nog var den sämsta ide jag kommit på, på länge. Vi jobbade raka stationer med framåt sendande och inkallning, så det var mycket hundar och stimmigt överallt. Vilket gjorde att Douglas låste sig totalt, fick inte honom att hoppa ens. Tog ett hinder så det blev positivt och sedan satte jag honom i bilen och tog Bex. Bex gick som en klocka hela lektionen :) Han tyckte hindren var lite höga men nu har han inte kört på ett tag och fått upp spänsten men annars gick han skit bra! Tog ut Douglas i pausen och gjorde samma övningar som vi kört innan och han går jätte bra. Så nu inser jag att om vår träning ska bli bra och positiv får jag träna honom i pausen och efter eller i en mycket mindre grupp han blir för stressad och blockerad annars. På banan är vi ju ändå själva när vi tävlar så för den skull kvittar det ju. Det var en mycket nöjd matte som satte sig i bilden igår kväll, det ända var att jag retar mig på att jag ändrade mig i sista stund men det blev ju bra till sist.

Har fått lite frågor om vad vibb är. Det är en vibrationsplatta man står på och gör olika övningar. Hundarna har totalt 10 övningar, fast jag kör inte alla och för människan finns det nog betydligt fler. Här är ett foto hur det kan se ut, dock ett gammalt.

  

Mycket bra uppbyggnadsträning, säges vara lika skonsamt som simning men effektivare om man vill åt vissa muskelpartier.

Måste även sätta in 2 bilder på Wilma när hon var i trädgården igår och undersökte träden. Till mammas förtjusning älskar hon och vara ute, man formar vad man vill ha  

    

 
 
Jenny

Jenny

24 mars 2010 21:12

Va söt du e Wilma i dina fina regnkläder! Ta med dem när du kommer och hälsar på mej så vi kan vara ute och springa i trädgården :) Många kramar "tant Nensan"

http://www.jennyskonst.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 28 maj 2014 12:55

Ja det har varit dåligt med strukturen på träningspassen under en tid. Men nu är det paus i tävlandet så nu får jag strukturera upp vår träning om vi ska komma någon stanns. Douglas är nu i 2:an i agility i båda klasserna så nu behöver vi mer speed. ...

Av Cecilia - 13 april 2014 21:32

Men lite uppdatering får vi väl ha. Kommer väl att bli mer nu när tävlingssäsongen är igång igen. Agilitysäsongen började idag   Jag och Douglas jagar ju de sista pinnarna i agility och gjorde även förra säsongen. Men idag hade vi marginalerna på v...

Av Cecilia - 16 februari 2014 19:46

Äntligen barmark och mjukt så vi kunde få ner hindren i marken. Har varit ett långt uppehåll. Men idag körde vi en liten mini bana med några fäller. Douglas gjorde det riktigt bra, ett missförstånd blev då jag gjorde ett onödigt bakombyte annars var ...

Av Cecilia - 6 februari 2014 21:01

Oj det var super längesedan jag bloggade = längesedan jag tränade. I dag har vi tränat inne, har börjat shapa in ett nytt beetende på båda killarna att ligga med huvudet i knäet, på armen eller någon annan stanns på kroppen. Det gick super bra de tog...

Av Cecilia - 21 december 2013 19:27

Idag har jag och killarna haft ett agilitypass med Catarina och Mikaela. Lite hoppteknink både rakt och böjt spår, gick super bra. Slalom i bermuda trianglen, Douglas hade fart i högervarv men lite långsammare i vänster varv. Sen jobbade vi i kombina...

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards