Alla inlägg under mars 2010

Av Cecilia - 17 mars 2010 20:35

    Ja jag var både arg och ledsen efter träningen i tisdags. Både på mig och Douglas, vet ju att det är minst 95% vårt fel när det går dåligt men från början tyckte jag att jag var på hugget och positiv osv. Men det blev katastrof!Jag hade bara Douglas med mig. Vi körde stationer av 4 var det 1 1/2 station som funkade hyfsat. Han var helt borta, ingen fart, ingen följsamhet och en massa skall. Kändes som jag var den mest okompetenta hundägaren och att min hund var alldeles grön på agility och aldrig hade varit på plan förr. Jag tror jag har bestämt mig för att ta båda med hädanefter och köra halva var och sedan öva hinder med Douglas på söndagar. Kan var att Douglas blev väldigt trött i går eller var han helt ur form. Ja jag vet inte.....Vi får väl se nästa tisdag. Jag blir så ledsen på mig själv när jag blir "arg" på honom för jag vet att det inte tjänar något till eftersom han låser sig ännu mer. Men vi tog bommen några gånger så det gick bra sedan avbröt jag och åkte hem istället. Tjänar inget på att stanna kvar när både jag och han är ur form.

Idag har killarna fått lite backträning och lite små uppgifter på runderna annars har de fått ta det lugnt idag. Imorgon är det helt vila för killarna för imorgon åker vi till Ullared för att shopa  Andy och Wilma ska ha pappa - dotter dag!

Av Cecilia - 14 mars 2010 21:04

Ja jag har ju inte varit ute på någon löpar runda, ni som känner mig väl vet att det är det sista träningsättet jag skulle välja. Men Douglas fick följa med husse ut idag, vilket var mycket uppskattat. Bex fick följa med mig till klubben när jag skulle ha kurs. Började min nybörjar kurs i agility idag. En lagom liten grupp på 7st där alla hade rätt bra koll och allmänlydnad på sina hundar. Vilket blir så mycket enklare, så tiden flöt på bra. Bex fick träna lite innan kursen. Han tyckte det var kul och få köra igen efter uppehållet det märktes. Men han hade ingen jätte energi, men det har han sällan på träning. Därför är det svårt att träna tävlingslikt med honom för när man väl kommer ut på tävling är han en helt annan hund men mycket energi. Men han jobbade på bra, vi tränade på att han skulle jobba självständigt utan mig på hindren och att jag skulle kunna skicka honom på avstånd.....då jag inte hinner med på tävling. Sedan jobbade vi självständighet i slalomen.

Hoppas alla har haft en lika skön helg som jag! Ny vecka nya utmaningar!

Av Cecilia - 12 mars 2010 19:42

Nu har Jenny målat klart på Wilmas rum och jag måste bara dela med mig med foto eftersom jag tycker det blev så fint. Mer om henne och vad hon målar kan ni läsa på http://sites.google.com/site/jennyskonst/. Här kommer bilderna  

En mätsticka så hon kan se hur hon växt.


Målning på sned taket     

Av Cecilia - 12 mars 2010 19:34

Idag slutade Andy till lunch så vi tog oss en långpromenad och stannade till på lite lekplatser på vägen. Där fick Wilma leka och killarna fick lite aktivering. Lekplatser är jätte bra och träna aktivering och balans på. Hundarna fick gå balans på en hänggångbro, klättra upp för trappor, sitta fint på stenar, krypa under, hoppa över osv. Wilma tyckte om och gunga.    

I kväll fick hundarna lite ompyssling. Kloklippning, rensa bort tandsten, klippa håret under tassarna så vi slipper ha ett kilo grus på golvet efter varje runda. För nu är det inget lapphundsväder i Skåne. Blött, kletigt och skitigt    

Av Cecilia - 11 mars 2010 20:41

I dag har vi haft ännu en givande träning med Anki, Kanel och Rut. Det är så inspirerande och kul och träna med dig Anki!! Idag tog vi 2-3 lydnadsmoment ett som de klarade bra och ett som var sådär och när de gjort dom båda var det jätte jackpot. Douglas gjorde fotgående, vilket han gjorde hyfsat sedan gjorde jag läggande under gång. Helt plötsligt kunde han inte vad ligg betydde med mig men när Anki gjorde det, gjorde han det perfekt  Funderade på och lämna in honom på träningsläger hos Anki enbart hunden...... Nä jag får väl bli roligare och duktigare helt enkelt. Men fotgåendet måste jag börja höja ribban nu för annars går det sämre igen det märkte jag idag.

Bex fick gå fotgående, hopp(klass 1) och rutan. Rutan gick inte som vi trodde så där fick jag backa. Han är sjukt låst vid tageten i mitten om det så är en sten som är det. Så fort jag plockar bort den helt letar han efter den och blir osäker vad han ska göra. Anki kom på att jag skulle lägga den ibland och ta bort den ibland och det verka funka så nu får vi jobba vidare på det och se om vi kan bli av med den. Bex var den som jobbade på bäst idag, tyckte jag. Efter träningen var det bus. Douglas och Rut fann varandra direkt. Efter ett tag tyckte Kanel att det var ok och leka men då lekte man hejvilt.

Det så bra ut hos Kiropraktorn igår. Lite spänningar hade dom båda men inget större vilket var super skönt.

Ser ut som jag får en lagom liten grupp i agility, skön när man kan ge alla lite tid.

Har fått PM för Malmö utställningen. Verkar inte vara så många i championklass för jag har bara 2 hundar emellan Douglas och Bex. Selma(Hoffen) jag ska ställa går direkt på morgonen och lapphundarna går vid 11.

Ha en skön helg alla!

Av Cecilia - 9 mars 2010 21:51

Ja nu ligger här en nöjd och trött kille i soffan med mig för ikväll var det dags för agilityträning igen. Jag tog bara med mig Douglas idag också, känner att han behöver några hela gånger själv så han kommer in i det. Han jobbade på bra idag och var mer självständig idag, kan bero på att vi körde 3 mini banor vilket gör att det blir mer flyt. Farten finns inte än men den kommer nog. Till slut tog han bomen själv idag, så nu gäller det att jobba på med den och sedan öva ännu mer på vippan. Jag upplevde honom faktikt tystare i dag, dock skällde han mycket när han satt fast bunden medan jag gick banorna men annars tyckte jag det var mindre idag.

Jag tror det blir Bex som får åka med på Fanny kursen. Han är lättare att ha med än Douglas vet att det borde vara Douglas som ska åka med i såfall, men jag vill ju kunna koncentrera mig på vad hon lär ut till oss också.

Imorgon ska båda killarna på sin halvårs behandling hos kiropraktorn. Vi ska även prova ut en dragsele till Bex så han kan dra Wilma i skrindan.

Wilma och jag var hos doktorn idag, hon var superduktig. Vi fick resept på lufvägstvidgande sedan tog de sänkan för att se så det inte var lunginflamation. Men jag skulle vara observant unde veckan om hon fick feber eller blev mycket slö, för hon var jätte slämig i andningen och öronen var irriterade. Men vi håller tummarna att det vänder själv.

Nu är det dags att krypa till sängs.

Av Cecilia - 8 mars 2010 20:22

Ja det börjar kännas att det är tredje dagen utan sammanhängande sömn. Vår älskade prinsessa är super förkyld och i natt vaknade hon en gång i timmen och var jätte ledsen. Men man orkar mer än man tror och man får passa på och sova när hon sover eller någon är här hemma och passar henne.

Igår var vi i Helsingborg och hade årsmöte med SLK. Jag kommer att sitta kvar ett år till men nu som ledarmot. Jag tycker det är roligt och givande och jag har lagom med arbetsbelastning så jag jag delar gärna med mig och hjälper till ett år till. Bex fick en plakett för arbetande hund eftersom han tagit en pinne i agility.

Idag fick killarna ett kort träningspass medan Wilma sov klart i vagnen där ute.

Vi tränade slalomingångar med bara 2 pinnar och lite lydnadsmoment. Dom var pigga och framåt och jobbade på bra idag. Imorgon är det agilityträning jag tror att jag bara tar med Douglas, så får Bex följa med på söndag och träna lite innan.

Nu börjar det närma sig parning. Lena ringde idag och sa att Nova börjat löpa så om ca 1 1/2 vecka får vi fint tjejbesök  


Av Cecilia - 6 mars 2010 16:46

Ja det livet i sig är rätt annorlunda. Men idag tog nog priset. När klockan var 10 hade jag ätit frukost, nattat om Wilma till förmiddags vila och hunnit lägga spår och gå spår med killarna. Ja man hinner rätt mycket när man går upp halv 6  

Ja i för sig kunde jag ju lämna henne med gott samvete sovande hemma hos mamma och pappa. Spårningen gick sådär. La 2 buljongspår var ett lite längre med färre vinklar och ett kortare med fler vinklar. Douglas jobbade på bra som vanligt, kom nog fel på det långa efter ett tag för det blev kortare men fram till mål tog han sig. På det korta med fler vinklar gick han bra men tappade bort sig lite i sista vinkeln mot mål. Bex var inte alls i form idag. Han i princip vägrade att ta det långa spåret, han tog ner näsan och sedan vände han tvärt och gick och kissade och titta på annat. Så jag bara bröt, gick på det korta istället, gick lite bättre men han jobbade inte på med någon fart och intresse precis. Behövde ändå plocka in klämmorna så jag tog ut Douglas igen och släppte på honom på Bex spår, han jobbade på metodiskt och bra kom av sig lite i slutet men fann mål utan problem. Marken är väl inte den enklaste där jag la spåren en mycket ojämn mark med mycket sten och jordhögar.

I eftermiddags gick vi hela familjen en lång tur på en timme i det fina vårvädret.....men kylan sitter i tyvärr. 

Imorgon är det årsmöte med Lapphundsklubben i Helsingborg.

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards