Alla inlägg under oktober 2010

Av Cecilia - 17 oktober 2010 21:26

Tack Anna för alla dessa underbara agilitykort på killarna.

          


Sedan måste jag ju sätta in något kort på prinsessan som nu mera klär sig själv som hon tycker är snyggt  

    

Av Cecilia - 17 oktober 2010 15:09

Ja då var man hemma efter ytterligare en instensiv kurs dag. Den var lika givande och bra som igår. Det ända som gjorde mig lite besviken var att jag skulle velat ha mer tips hur man kan göra eftersom Bex gärna går upp i galopp och vi övade mycket på springandet men jag kände att jag fick inte med mig så mycket tips, vilket jag hade en förväntan om att få.

Douglas kom sista halvtimmen bara för att vara med och miljöträna. Gick faktiskt ganska ok. Nu kallar duschen och sen ska jag och hundarna upp och hälsa på morfar och mormor. Andy och Wilma är och leker med en kompis.


Av Cecilia - 16 oktober 2010 19:28

Ja idag har jag och Bex varit på kurs för Gerard O´Shea. Tyckte verkligen om hans sätt att tänka och han är en super bra instruktör som man inte kan låta bli och lyssna på. Han vet verkligen hur man fångar "elevernas" uppmärksamhet. Mycket av det han lärde ut rent teoretiskt är mycket användbart i all hundträning. Väldigt mycket är också väldigt basic saker som man gör från valp men glömmer på vägen. Ser så super enkelt ut när Gerard visar och det bör vara så enkelt också om man bara tänker på vad man gör, hur och varför. Han pratar mycket om hundens beteende och hundens energier vilket jag tycker om.

Bex var ganska från varande och rätt dryg med luktande, pippande osv. i början men i slutet fick jag upp en riktigt trevlig energi på honom. Men för tillfället är han rätt dryg, tror det är många löp tikar runt om just nu.....inget försvar men en förklaring. En förklaring som man behöver ta tag i och jobba vidare på.

Ny kurs dag imorgon och då hoppas jag få lite tips på hur man får mer energi i rörelsen. Hade velat ta med Douglas också egentligen för att höra vilka tips han kan ge mig med honom. Men får sova på det hur jag ska göra.

Av Cecilia - 11 oktober 2010 11:15


     

Av Cecilia - 11 oktober 2010 11:07

Ja i lördags gav vi oss iväg med husbilen målet var Åhus där årets sista agilitytävling gick på söndagen. På vägen upp passade vi på att köra in om "Tant" Nensan som är Wilmas gudmor och hennes sambo Mattias. Wilma och Nensan packade ner sig en väska för att åka till kambodja  

Sen gjorde vi ett stopp till i Åhus vid ett naturreservat, jätte mysig skog tyckte vi alla 5      

Det var väldigt skönt och vara på plats söndag morgon eftersom dimman låg tjock och det var en tidig morgon. Vi började med hoppklassen. Bex gick skit bra och var nolla ända fram till sista hindret som revs, så retligt men då hade vi kanske fått vår 3:e pinne i hopp och det vet jag inte om vi vill eftersom vi kommer och ha väldigt svårt med ideal tiden då.Douglas gick också super bra kunde nollat om hans kära matte inte hade fått black out några sekunder, vilket gjorde att han fick dålig väg och rev ett hinder men super duktig! Agilitybanan var klurig och rolig tycker om när man måste hållai hundarna och ha kontroll hela tiden. Douglas nollade men jag hörde inte tiden så jag vågade inte hoppas på något. Bex rev tyvärr ett hinder. efter 66 startande var det bara 4 nollor och minst hälften diskade. Så det gick hem! Douglas tog sin första pinne i agilityklassen och Bex blev 9:a. En super stolt matte!!

Tyvärr avslutades söndagen med att jag fick feber och ligger nu nerbäddad med 38,5 vilket gör att jag missar kursen i kväll       

Av Cecilia - 6 oktober 2010 21:15

I dag har jag varit hemma med Wilma som haft feber. Men eftersom hon är så duktig på att leka själv så har jag hunnit med en hel del. Hon har varit rätt pigg, så vi har lekt och tittat på film. Vi har även varit och åkt en runda efter Bex i kärran. Douglas spände jag brevid kärran med hjälp av kopplet, precis som när fölen går brevid. Funkade rätt ok. Bex travade på och tyckte det var kul. Imorgon ska Andy vara hemma och jag jobba sen hoppas vi hon är ok eftersom vi ska åka med husbilen på lördag.

Av Cecilia - 4 oktober 2010 21:08

Idag beslutade jag mig att dela på killarna så var och en fick gå egen nattarunda. Och innan nattarundan passade jag på och träna lite. Douglas fick träna linförighet, lite för energirik men annars fullt godkänt, ingångar börjar förstå men har börjat hoppa in nu  får väl träna bort det efter hand sen antar jag. Några få läggande som han gjorde riktigt bra. sen tränade vi apporten. Minut träningen bestod av linförighet med små steg för att få ner energin lite och andra delen läggande. Båda delarna gick mycket bra. Idag brydde han sig knappt om folk som gick förbi vilket är en stor framgång.

Bex fick träna linförighet, ställande och apporten. Linförigheten gick bra, ställandet ok och apporten tränade jag på nytt sätt som jag kom på idag. Jag lät han springa brevid mig med apporten i munen och så belönade jag farten vissa gånger och sättandet brevid mig vissa gånger. Gick super bra. Så minut träningen jobbade vi på linförighet starter och exakt position och apporten på det nya sättet. Gick jätte bra, känns som vi är på väg mot en start i 2:an  

Av Cecilia - 2 oktober 2010 20:36

Idag har vi kunnat njuta av helgen dvs. lite sovmorgon, mys frukost, träffat Wilmas gudmor och varit och lekt och fikat med Linda och Saga. Vi har även hunnit med och storstäda huset och tränat grabbarna utan att ha stressat, helt underbart. Nu ska det ju läggas till att sovmorgon hos oss är till ca 7.30  Men helt ut vilade och super nöjd med dagen.

Agility stod på schemat, får passa på och träna det under helgen eftersom det är ljust då. Eftersom det var längesedan vi tränade bestämde jag mig för att köra lite hoppteknik eftersom vi tävlar på söndag och lite tajta svängar. Båda hundarna gick väldigt bra. Douglas hade lite brott emellanåt och missade ibland men gjorde om det och satte allt då. Nu håller vi tummarna inför söndag, hade varit kul och få en pinne på Douglas som avslutning denna säsongen.

Douglas mår bättre i magen och idag har vi prövat lägga till lite foderkulor så nu håller vi tummarna och hoppas det går vägen.

Imorgon är det gympa dax för Wilma igen och sen ska vi åka upp och hälsa på gamle morfar och mormor. Njut av helgen och fyll på energin!!

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards