Alla inlägg under oktober 2010

Av Cecilia - 31 oktober 2010 20:34

Idag åkte jag och Douglas ner på klubben för att miljöträna lite under tävlingen. Han var en stjärna idag nästan helt tyst  Kunde både jobba med honom i rörelse i utkanten men även ha honom passiv!! Mycket nöjd matte!! Jag passade även på att sätta mig och titta på några ekipage från klass 2. Tror Bex hade fixat det om jag bara kan få rutan att fungera. Dags och börja träna lite mer tävlings inriktat kanske    Douglas har nog en bit kvar innen vi kan stå på tävlingsplan ihopa men någon träningstävling skulle vi väl kunna våga oss på nästa år.

Av Cecilia - 30 oktober 2010 20:51

Ja idag blev det en riktig långrunda på markvägarna. Det var längesedan och det var så skönt och vara ute och gå i mer än en timme och killarna bara mös.

Körde ett kort lydnadspass i eftermiddags. Douglas jobbade jag med ingångar och linförighet och lite passivitet. Han gick super och ingångarna börjar funka. Imorgon ska vi ner och miljöträna i tävlings miljö på klubben.

Bex jobbade jag med ställandet och fjärren. Han kändes lite seg när vi jobbade ställande. Men rätt laddad på fjärren. Han bad om att få leka så det gjorde vi  

Wilma har varit på sin gympa idag och hon tycker det är så super kul.

Av Cecilia - 27 oktober 2010 19:53

Det fick blir lite inomhus aktivtet idag för killarna. Det blev lite trix och konster. Håller på och shapa backa och ligga avslappnad på sidan på Douglas och Bex fortsatte jag att jobba på att han ska slicka sig runt munen på komando. Och sätta en ring på min fot. Andra trix killarna fick göra var dra av strumpan på mig, sitta fint, skämas, snurra osv. De älskar denna sortens träning! Nu är det dags för Bonde söker fru. Håll tummarna för att MFF vinner idag så jag har en trevlig sambo som kommer hem från grannen  

Av Cecilia - 25 oktober 2010 19:26

Trodde man var frisk nu när man fått medicin och ja visst känner jag mig friskare. Men nu har jag fått nässelfeber en allergiskreaktion på pencilinet, blir så trött. Var hos läkaren idag och fick allergimedicin som jag ska ta. Nu till lite hundträning, ska försöka förklara övningen med backa i ställandet.

Bex problem har varit att han inte ställer sig tillräckligt snabbt när vi har långt avstånd mellan oss. Han kan ordet och han fixar det ställandet när man gör på andra vis. Så igår fick jag pröva och ta in lite på avståndet till ca 15 m, när han ställde sig relativt fort la jag till ett backa kommando och så fick han belöning efter det. Detta gjorde att efter några gånger stannande han snabbare för han var redo och backa direkt. Susanne menar på att om man alternerar detta och sen ibland bara gör ett vanligt ställande blir det snabbare eftersom de aldrig vet om de ska backa för att få belöning. Funkade där i allafall, ska köra nått pass hemma och se. Susannes tankesätt är väldigt givande för hon visar massor av olika sätt man kan variera och träna ett och samma moment. Vilket behövs för åtminstone mina kära lapphundar för att de inte ska bli uttråkade  


Av Cecilia - 24 oktober 2010 20:02

Det var längesedan vi var med och tränade och det var längesedan vi tränade lydnad. Men ibland är pauser bra  Vi hade ett långt pass idag så man hann verkligen njuta av träningen. hade med mig båda killarna. Vi körde 10 min pass och sen bytte vi hund. Mitt fokus idag med Douglas låg att kunna vara på samma plan som de andra utan att eskallera i skall. Det gick riktigt bra, han var väldigt tyst gemfört med vad det har varit. första passet var han nästan helt tyst, vi började jobba på linförighet och det funkade också. Andra passet lät jag honom sitta kvar och då kom skallen lite men ingen låsning klarade att bryta honom och avsluta positivt och bra. 3 passet var hoppet vilket han gjorde super fast han gick igång lite för där var flera hundar runt honom. Bex fick köra ett pass där vi jobbade på ställandet i inkallning. Fick bra tips som vi ska jobba vidare med. En rolig träning!!

Av Cecilia - 23 oktober 2010 20:25

Oj vad jag har hunnit med massor idag. Jag har hunnit långa helg morgonrundan, städa, lekt en massa med Wilma och tränat killarna. Är så nöjd med dagen  

Hade önskat jag kunde varit med uppe i Hultsfred idag på valpträff, men pga. olika omständigheter kände jag att jag inte hade energi till att åka upp. Hoppas träffa många i sommar i stället!

Idag passade jag på att köra lite agility, gäller och passa på när man kan träna när det är ljust. Killarna fick lite hoppteknik som uppvärmning sen jobbade vi med tajta svängar. Båda jobbade på bra och skötte sig utmärkt.

Blir så irriterad, folk har redan börjat skjuta raketer, blir så trött det är inte ens November än. Bex blir blockerad och super uppstressad. Men jag delade dom och gick en liten runda med Bex själv så han lugnade sig lite. Väl inne fick de märgben så det blev som en belöning. Men det kan ju bli en kämpig tid om de redan ska börja skjuta för Bex är fruktansvärt skeptisk så fort han hört och sett en raket. Vi hoppas att det bara är nu i helgen och att det är lungt i veckan så jag kan övertala Bex igen att gå natta runda  

Imorgon är det lydnadskurs, ett lång pass tänkte ta med båda.


Av Cecilia - 22 oktober 2010 19:23

Tiden bara rinner iväg och det känns som man inte hinner med allt man vill. Så det blir inte så mycket att blogga om just nu. Killarna fick massage i går tyckte det var super skönt. På söndag ska vi på kurs igen och jag får väl villigt erkänna att så mycket träning har det ju inte blivit de senaste 2 veckorna men vi får väl se vad vi kan göra där  Här kommer lite foto i stället.

 

Prinsessan målar med vattenfärger både på pappret och kroppen.

Hm vad är detta för konstiga färg klumpar????

Mormor berättade för mig att det heter lera          

Av Cecilia - 19 oktober 2010 19:51

Ja just nu känner jag mig rätt slutkörd. Mycket på jobb, mycket runt om och sedan varit sjuk på det har gjort mig trött. Har inte tränat killarna på mer än en vecka. Så idag tog jag mig samman och körde ett litet aktivitetspass med killarna. De var helt saliga och få göra något.......tala om att man får dåligt samvete   De fick 2 aktivitets spel var, leta godis i en filt som låg huller om buller och sedan gömde jag godis i rummen under, ovanpå och bakom saker.


Killarna och prinsessan har blivit fotomodeller. Tavlan som vi förstorade med dom alla 3 hänger i skyltfönstret hos fotografen......lite coolt tycker jag! 

  

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards