Alla inlägg under april 2010

Av Cecilia - 29 april 2010 20:55

För Douglas var det vilodag i dag, förutom en långrunda med "morfar" när han inte fick vara hemma för Bex fick fint besök idag.

Ja ögonlysningen gick bra så idag kom Fairdogs Fantasia på besök. De fattade tycke för varandra direkt lite lek och sedan blev det parning. Denna gången hade Bex full koll på läget, hur det skulle gå till. Skönt och se! De satt fast ungefär lika länge som han och Nova men han var inte alls bekymrad efteråt som han var förra gången. Han var inte alls lika trött heller. Hon kommer på söndag igen för att stärka chanserna att det tar. Tror inte Bex har något emot det  

Idag var jag även hos Kiropraktorn med Bex, han var lite låst i nacke och svans och där fanns aktivitet i hans högra handled men det trodde hon också kunde vara att han trampat fel eller något. Så nu är det vibb som gäller och kylbalsam på efter ansträngning och sen får vi hoppas det blir bra. Men så länge han inte är halt eller har ont så kan jag köra på som vanligt men vara observant.

Av Cecilia - 28 april 2010 20:24

Känns som jag hittat ett system med träningen nu, just nu fungerar våra korta träningspass i trädgården väldigt bra med blandning av andra träningsplatser. När jag tränar använder jag mig av bur leken. Har inte fått fram super energin men känns som Douglas är mer balanserad i väntan på detta sätt. Ett litet bakslag i dag men han blir inte uppstressad utan pratar bara lite tyst i protest  

I går gästspelade jag och Douglas i Malins aktivitetskurs som skulle ha miljöträning i stan. Stundvis skötte han sig riktigt bra och jag var väldigt stolt över honom. Stundvis fungerade det att utföra moment och konster och trix också. Han blev lite trött efter 1 1/2 timme i stan men det är ju helt förståelse. Så överlag är jag mycket nöjd med honom.

Idag har jag beställt tid till Bex hos kiropraktorn.........tror ni han haltar idag.....nä nä. Men det är lika bra och kolla honom ändå inför tävlingssäsongen.

Idag har Killarna fått en långrunda på grusvägarna vi var ute i en hel timme. Ikväll fick Bex träna framåt sändande, position, starter och greppa. Douglas fick position, greppa och stå. Tyckte de jobbade på bra idag. Nöjd med dagens insatts.

Imorgon får vi se om Bex får fint tjej besök.

Av Cecilia - 26 april 2010 19:55

Idag fick killarna ett teknikpass i hoppteknik. Jag byggde upp en stuts kombination på 4 hinder först stod hindren rakt sedan försköt jag 2 hinder. Douglas hade problem de första 2 omgångarna sedan förstod han vad han behövde göra. Det gick bra med båda. Samtidigt körde jag burleken och det fungerar verkligen än så länge super bra med Douglas. Han ligger tyst och väntar på sin tur. Än är det ju bara övat i trädgården men jag är glad för de framstegen! Efter tränade jag lite fart på Bex inför rutan, gick rätt ok....han är ju inte hunden med fart i  Douglas fick lite positions träning.

Tyvärr råkade nog Bex trampa fel eller sträcka sig för han var lite halt på frambenet nu i kväll. Men märkte inget på eftermiddagspromenaden. Vi får hoppas det går över han verkar inte ha ont i allafall. Han fick lite massage nu i kväll så får vi se. Annars får jag ringa kiropraktorn så hon kollar honom.

Om ögonlysningen går bra på Fairdogs Fantasia så väntas en parning i helgen med Bex. Fairdogs Fantasia bor på kenneln Selamat i Löderup utanför Ystad.

En annan nyhet, Lena tycker sig se att Nova blivit lite tjockare.....så kanske är där små i magen! 

Idag har det varit kanonväder så jag och Wilma och killarna har tillbringat den mesta tiden i trädgården, det är så mysigt! Sätter in 2 bilder på prinsessan när hon är på lekplatsen i lördags.       

Av Cecilia - 25 april 2010 20:01

Innan min avslutning av nybörjarkursen, hann jag träna lite med killarna också. Bex fick köra en liten bana med lite kluriga vägar. Vi fick ett rejält bakslag idag, Bex hoppade emellan däcket och detta har inte hänt på säkert ett år. Bekymrad blev jag, så sen körde vi däcket i alla olika vinklar och vrår. Och då satt det som tur var.....Sedan körde vi lite slalom för och se om vi kunde få lite fart.

Douglas fick köra bana och sedan jobbade vi på vippan och det gick väldigt bra!!Lite rädd men han gjorde det och de sista gångerna fångade jag bara vippan i slutet, jippi!!Nu gäller det att skynda långsamt..... Sedan jobbade vi lite med slalom med honom också för att få upp farten.

Avslutningen gick mycket bra. Vi hade poängbana som lite avslutningstävling dvs. hindren är värda olika många poäng och så får man själv välja vilken väg man vill ta. Vi hade 1 min på plan.

Imorgon blir det lite hoppteknikövningar och slalom, det börjar ju närma sig tävlingspremiär...

Av Cecilia - 23 april 2010 19:28

Barn gör inte som vi säger utan som omgivningen runt om dom gör!

Här är ett bildbevis att min kära Wilma tillbringar mycket tid med hundarna.

För er som inte ser det är det ett av killarnas tuggben hon äter på     

Och tro nu inte att vi inte ger henne någon vanlig mat hemma......    

Av Cecilia - 22 april 2010 19:35

Ja eftersom vi verkligen haft aprilväder dessa 2 dagarna så fick det bli lite träning inne idag. Douglas jobbade med gripandet, ställandet och vårt nya "trix". Douglas jobbade på bra idag. Han har börjat greppa olika saker nu så vi är på G.

Bex fick jobba med lek, fjärrdirigering och det nya "trixet". Bex var på G idag och han blev nästan sur när det var hans tur och ta paus. Roligt att se!


Av Cecilia - 20 april 2010 21:52

Vi hade avslutning och en tävling. Bex fick springa banan en gång. sedan tog jag ut och körde Douglas 3 gånger. Både Bex och Douglas gick helt ok idag. Douglas blev lite rädd för bommen i dag när han kom med fart. Så jag började aldrig på vippan idag.

Nu är det uppehåll en vecka sedan blir vi en fristående träningsgrupp.

Av Cecilia - 19 april 2010 19:25

Idag fick killarna ett kort träningspass i trädgården. Bex jobbade vi på att leka  , går lite bättre nu, vi började om lite på ställandet så ordet verkligen har en betydelse och sedan började vi med apporten. Apporten gick faktiskt bättre än förväntan. Tränade olika delar i momentet både reaktionen för ordet, fart ut och fart in. har inte satt ihopa något än. Men tyvärr blev jag lite för ivrig och ville köra en gång till.....och då tyckte Bex det räckte så han tappade både farten och förståelsen. Varför är det så svårt att sluta när det går som bäst  . Ställandet kändes som jag nog sak backa lite till på, jag får ett ställande men inte så snabbt som jag vill. Men han jobbade på bra med glädje, vilket är det viktigaste för mig. Sedan fick han vissa lite konster för grannarna och det älskar han ju, så han var super nöjd efter! I förmiddags drog Bex Wilma i skrindan runt kvarteret + lite till. Han var mycket positivare och framåt idag. Någon gång till med hjälp sen fixar vi det nog själva. Douglas har haft en sämre dag i dag, bakslag kommer ju tyvärr även fast man inte vill och vill tro det. Har varit en ganska skällig dag överlag. Men han fick jobba positioner och ställande, gick rätt trögt i dag med. Men förträning inför apporten, där överraskade han mig. Har aldrig velat hålla i något om det inte varit leksaken, idag tog han och höll i tränings pinnen. Så där är jag super nöjd! Jag avslutade med ett plattsläggande med dold förare. Men här hade vi mycket störmoment, så det blev lite för svårt för Douglas. Han låg kvar men skällde en del. Grannarna tittade på dvs. lek kompisarna, Wilma sprang på gräset med pappa och de andra grannarna var i trädgården. Men det är bra träning. Bex låg stilla och lugnt hela tiden, lite sugen på att resa sig och springa bort till barnen men gjorde det ej!! Stolt matte!! I morgon är det agilityträning.

Idag shopade jag hopphinder på Rusta, så jag kan ha lite hoppteknik hemma i trädgården. Har ju insett att jag hinner träna så mycket mer om jag inte behöver åka iväg. Krävs så mycket planering för det nu när man har en prinsessa oxå. Klart att det är viktigt och komma iväg ibland men man kan ju träna i olika miljöer runt hemmet med.

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards