Alla inlägg under oktober 2011

Av Cecilia - 30 oktober 2011 11:24

Gäller och passa på och träna ute när man kan. Så idag blev det ett pass med ett litet kort slalom pass och sedan lite rallyträning.

Körde i båda hållen idag men eftersom jag inte riktigt tycker jag är duktig nog med presitionen klick-godis, körde jag bara ett klick-leksak i mitt sämsta varv för att jag inte skulle göra fel. Med Douglas gick det bättre idag, inte så många missar från mitt håll. Skulle dock vilja få upp lite mer fart men det kommer kanske när jag kommer in i träningstänket. Rallyn funkade bra förutom snurren slog slint och han fattade ingenting. Så den får vi backa och shapa in igen.

Bex gick bra, han ville till och med ha dragkamp mellan stationerna, jippi!! Inte så mycket fart förutom det men viljan att jobba fanns. Rallyn gick också bra men även Bex hade glömt snurr eller var det jag som gjorde något fel som jag absolut inte kan komma på vad. Men eftersom båda killarna fick black out, så borde det vara mitt fel.....men vi shapar om det på Bex också för att stärka det.

Imorgon ska Douglas ögonlysas, jag hoppar Bex eftersom han precis har parat så dröjer det nog ett tag. Får jag en parningsförfrågan beställer jag givetvis tid!

Av Cecilia - 29 oktober 2011 12:22

Idag passade jag p och träna på morgonen innan Andy skulle iväg. Gäller att passa på när man kan träna när det väl är ljust. Nu har vi börjat från grunden igen för att få upp fart och självständighet. I första skedet jobbar vi med bermuda trianglen och shapade bara näsan i rätt riktning. Bex var det ju första gången men han jobbade på rätt bra tyckte jag. Douglas visste direkt vad som krävdes av honom och jobbade på bra men blev trött snabbt. Slutade kampa efter bara några få repititioner. Växlade både klick godis och klick leksak för att få upp energin. Men båda lyckades kedja mig på något sätt så sista delen av momentet nästan varje gång inte blev ett klick   dvs. de gick igenom där dom skulle men hade näsan på fel håll. Här behöver jag fundera och bolla för att hitta en bättre lösning.

Sedan shapade vi 2 slalompinnar med nosen i rätt riktning. Här gick det bättre för båda.

Men jag har mycket att jobba med i transporterna mellan momenten, min tydlighet. Men jag hoppas att det blir bättre och lättare efter hand.

Av Cecilia - 27 oktober 2011 20:29

 Måste ju först berätta om min underbara privat träning med Emelie Johnson Vegh. Jag ville få hjälp med slalom och vippa. Fick så mycket tips och ideér att jag nog har och göra hela vintern nu. Många grundträningsövningar som man kan göra inne. Douglas var super duktig och jobbade på i massor. Hennes tränings sett är ju precis som jag vill ha det genom shaping. Det jag måste bli bättre på är att tänka igenom mitt träningspass mer noga. Men det lär jag mig väl med tiden. Jag fick beröm för jag var så duktig på timingen på klickern, det värmde! Tänka om man haft massa pengar över och kunnat tränat för henne varannan vecka, hade varit sjukt kul. Men jag blev iallafall jätte inspirerad och taggad så nu kör vi   

Så idag har vi haft tema ljud och rörelse inne. Jag har kört samma med Bex, tänker mig att man blir ju inte sämre av att göra det även om man inte har problem med det. Eftersom jag shapar det tröttar det ju hjärnan ändå

Emilie tror på att jag ska jobba med allt som jag kan där det rör sig under tassarna på Douglas för att få honom säkrare över vippan. Idag shapade jag framtassar på mina lår som rörde sig, gick super. Sen skulle jag shapa upp honom på min rygg när jag låg på magen men det var svårt. Tyckte det skulle varit en rolig sak, men får kanske börja med saker istället för mig.

Ljud tog jag först en plast mugg som dom skulle välta, när de fattat det satte jag den upp och ner i ett metalfat. När de välte den lät det en del och när de bara förde glaset så lät det också.
Douglas tyckte träningen var rolig och inte speciellt läskig efter pausen gick han direkt fram till den och började jobba igen.

För Bex var ljud träningen mer användbart än rörelse. Han är rätt säker på rörelse där vi är nu i allafall. Men ska köra honom parallellt ändå och se vad som händer.

Ska försöka få in lite utomhus träning i morgon och helgen.

Av Cecilia - 19 oktober 2011 10:00

Idag körde vi i trädgården. Hade byggt upp 3 "stationer" med 2 pinnar i varje i en cirkel och tränade fart och ingångar i slalom. Sedan hade jag ställt fram rutan som jag shapade med och utan target. Eftersom vi jobbade på fart blev det några apporteringar eftersom de tycker det är så kul.

Bex, ja fart vet jag inte om jag lyckades träna men ingångarna var relativt säkra och shapa rutan var inga problem. Apporten är ju en favorit så den gör han näst intill perfekt. Första hade han lite snus på apporten först innan han tog den men andra gången gjorde han helt rätt.

Douglas shapade jag ingångar och det börjar bli bättre och när vi sedan gick över till att jobba på fart när vi sprang i cirklen utan shaping tyckte jag att jag fick upp lite fart på honom. Men jag vill ha det där egna drivet mot slalomen utan att jag behöver visa. Rutan tycker han är super kul. Använde target och jobbade på långt håll i från rutan och tog bort targeten och lät han komma på var mitten var på nära håll. Funkade riktigt bra. Sedan fick han några omgångar apportering där problemet är farten tillbaka så jag belönade bara farten tillbaka med mig springande. Avslutade med att shapa fot position. Känner att han tappat lite där.

Precis när vi var färdig tränade kom dom med Freesia för ännu en parning. Idag gick det supersnabbt, men hägningen tog längre tid i dag. Men de var jätte duktigt båda två. Nu är det en lång väntan för att se om det kommer några små troll till världen i december.

Av Cecilia - 18 oktober 2011 20:24

Idag blev det ett kort inomhus pass. Körde rallyövningarna i fortsättningsklassen, lite shaping och avslutade med godis sök.

Douglas var som vanligt super laddad. Vill lite väl mycket i vissa situationer. Blev lite frustrerad när jag shapade. Först hade jag gissa leken dvs. kom på så många olika beteende du kan får belöning för varje nytt beteende som görs. Sen körde vi rally och avslutade med att shapa backa.

Bex körde också gissa leken, hans favorit lek. Sedan lite rally och avslutade med att shapa slick runt munen och fnys. Han var pigg och glad och jobbade på.

Av Cecilia - 17 oktober 2011 21:22

Har inte bloggat på länge men varit dålig på träning så där av. Killarna fick lite balansträning och lite rally när vi var iväg med husbilen i helgen.

Men idag har Bex och Lapinlumon Freesia parats. Så nu håller vi tummarna att små valpar ser dags ljuset i december på www.kennel1lapp.dk .

    

Har anmält både Bex och Douglas till Rallytävling i november.

Av Cecilia - 10 oktober 2011 19:30

Idag shapade jag slalom ingång på 2 portar. Gå till konen och stå där. Uthållighet i fotgående.

Douglas hade rätt bra med energi och jobbade på super bra, kändes rätt säker i ingången oavsett var jag befann mig. Konen tog han direkt. Uthålligheten är det vi behöver jobba mer på. Testade av några av momenten vi körde inne för någon dag sedan och dom satt rätt bra.

Bex gick bra i uthållighet och rätt position. Slalomen och konen tyckte han var sådär....där av dålig energi.

Idag har jag och prinsessan varit på gympa. Hon älskar sin gympa!!

Av Cecilia - 8 oktober 2011 20:18

Ja nackdelen med höst och vinter är ju att det blir mörkt snabbt. Idag fick det bli inomhus träning i vardagsrummet. Jag började checka av de nya skyltarna i fortsättnings klassen i rally. Inga super svåra, lite övning på vissa så är vi redo    Rallylydnads momenten passar att tränna inomhus på liten yta.

Douglas var som vanligt lite överladdad så i början fick jag plocka bort klickern men sedan gick det. Han jobbade på super bra med massa energi.....som vanligt. Bex jobbade på super bra med massa energi. Jag måste sluta sabba för honom när jag tävlar han är redan klar för fortsättning utan problem. Nog dags att försöka starta honom igen utan en massa förväntningar och krav. Han kan detta men bara om jag tycker det är roligt!! Skärpning matte!!

Presentation


En blogg om mina kära hundar och deras träning och tävlingar. Även ett och annat inlägg om vår älskade prinsessa Wilma

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards